Meny
 
Iben-gründer Anh-Marthe Storheil

Entreprenør og gründer Anh-Marthe Storheil. Foto: Privat

Hun er kvinnen bak det norske motemerket ‘alle’ snakker om

Vi tok en prat med Iben-gründer Anh-Marthe Storheil om gründertilværelsen, planene videre for det norske motemerket og status i norsk motebransje anno 2018.

Det er ingen overdrivelse å si at Anh-Marthe Storheil (32) har mange baller i luften som entreprenør og kreativ og daglig leder for klesbutikken Støy i Fredrikstad, agenturet Storheil Agency og klesmerket Iben. Vi tok en prat med henne om merket ‘alle’ snakker om.

 

Hun skulle egentlig utdanne seg innenfor barnevern, men fikk smaken på klesbransjen da hun jobbet som ekstrahjelp i klesbutikk ved siden av skolen. Der lærte hun raskt å stå på og utviklet seg både som person og selger, forteller hun. Hun lærte viktigheten av å føle eierskap til jobben man gjør og alltid jobbe mot resultater. Det sådde kimen til drømmen om egen butikk – og senere også et eget klesagentur og ikke minst et eget klesmerke – Iben.

 

Iben kolleksjon på Catwalk.

 

– Jeg har alltid blitt motivert av å skape og oppnå resultater, så etter flere år med drift av egen butikk og eget klesagentur var det helt på sin plass med nye og større utfordringer.

 

Så hvordan er hverdagen som gründer – ikke bare av et merke, men også et helt agentur?

 

– Det beste ved jobben min må være variasjonen av arbeidsoppgavene, kollegaene med samme visjon og alle de dyktige menneskene jeg møter gjennom selskapene. Men det jeg setter kanskje aller størst pris på er å alltid ha muligheten til å konkurrere med meg selv ved å få lov til å gjøre ting som jeg ikke kan. Jeg elsker å sette i gang prosjekter vi aldri tidligere har utført – på den måten føler jeg at jeg alltid får både utvikling og påfyll, forteller hun.

 

– Gründertilværelsen har også lært meg viktigheten av balanse og at fokuset skal være på visjonen. Det er lett å bli fanget av sin egen bedrift, og mange blir utbrent fordi de glemmer utgangspunktet for oppstart. Jeg har også lært å prioritere hva som er viktigst der og da. Et kreativt menneske kan ikke ha orden på alt – alltid. Det hindrer utvikling i selskapet. Mitt råd er å fokusere på det du er god på.

 

Iben ble grunnlagt i 2014. For godt og vel to år siden viste det norske motemerket, med Anh-Marthe i spissen som kreativ leder og designer, for første gang for både presse, stylister, influencere og innkjøpere – etter fire sesonger på markedet. Tidligere i vår viste de for femte gang under den nye, norske moteuken, Oslo Runway. Men har hun landet?

 

 

– Kanskje fra selve visningsnervene, men siden har det vært fullt kjør med innsalgsmesse i København, og jeg har solgt inn hele kolleksjonen selv under Oslo Runway, forteller hun.

 

På hvilken måte vil du si at merket har vokst siden den første visningen og frem til i dag?

– Iben har utviklet et tydeligere DNA som hele tiden er i utvikling. Det gjør det lettere for forbrukerne å identifisere seg med henne, og for oss å tolke trendene gjennom hennes øyne.

 

Hvorfor er det viktig for dere å vise nettopp under Oslo Runway?

– Det er viktig fordi vi sammen står sterkere. Sammen får vi mer fokus nasjonalt og internasjonalt. Plattformen som Oslo Runway er er profesjonell og godt regissert. Vi utvikler oss som merke for hver eneste sesong, og jeg tror det er utrolig bra for merkevarens progresjon og den kreative prosessen å måtte ‘gå opp til eksamen’.

 

‘Vi vil være med på å løfte norsk mote’ har du tidligere uttalt. Hva tenker du om status for norsk mote anno 2018? Og hvilken rolle spiller Iben her?

– Status for norsk mote har aldri vært tydeligere eller mer preget av samarbeid enn den er i dag. Norsk mote er tydeligere tilstede i media, og samarbeid mellom bedrifter er sterkere. Vi merket at hjemmemarkedet viser stadig større interesse for bransjen, og også støtter opp ved å bevisst handle norsk design. Det er helt essensielt for det samlede målet om å gjøre norsk mote til en bærekraftig industri både i dag og i fremtiden. Når det gjelder Ibens rolle er det å distribuere klærne våre gjennom de alle beste forhandlerne i Norge, og også å utvikle etterspørselen i andre land. Det gjør vi ved å kontinuerlig utvikle merkevaren, skape et behov i de markedene vi strategisk har valgt å være i og nå kvinner i disse markedene.

 

Det var årets høst- og vinterkolleksjon som ble vist under Oslo Runway tidligere i år. Den er en eklektisk fusjon av det ville vesten og 90-tallets gatemote, forteller Anh-Marthe. Hun understreker at visjonen bak kolleksjonen er å trigge et tankesett mot en grenseløs horisont.

 

 

– Kolleksjonen er avslappet og cool med lagvis silhuetter. Materialene og teksturene er robuste med innsalg av vintage denim, skinn, florlette bluser, myke t-skjorter og statement-ytterplagg. Fargepaletten varierer mellom dype jordfarger som brune rødtoner, skittenhvit og denim, mens knalloransje blir en dynamisk aksentfarge som popper både på lange skjørt, kåper og ullgensere, forteller Anh Marthe om kolleksjonen som har fått navnet Beyond Self. – Det spiller på Iben-kvinnen. Hun tenker ikke bare på seg selv, men er en tomboy med et stort hjerte. Hun er sterk, autentisk, cool og casual – hun er nettopp beyond self, sier hun.

 

Det er nemlig det som hele tiden har kjennetegnet Iben-kvinnen. Hun er både sterk og moderne, og representerer en som verdsetter en uanstrengt måte å kle seg stilig på, forklarer Anh-Marthe. I det legger hun blant annet komfort, rene linjer og klær av høy kvalitet som både er slitesterke og som på samme tid definerer bærerens stil – gjerne med et hint av det androgyne og inspirert av reiser, urban livsstil og vintage nostalgi.

 

– Det er hun som tør å kle seg etter humøret, og som ikke fokuserer så mye på normer og regler, sier Anh-Marthe – litt som henne selv.

 

Nå er fokus på å videreutvikle merket, som har gått fra å levere to til fire kolleksjoner i året.

 

– Vi ha truffet svært godt i Norge, og har mange fornøyde kunder som følger med på oss. Det er vi veldig takknemlig for. Vi har brukt litt tid, men føler oss nå trygge både på eget uttrykk og DNA. Planene videre er også på videre internasjonalisering, avslutter Anh-Marthe.

 

Iben finner du hos Kiman Woman. Her finner du også Just Female som er ett av merkene tilknyttet Storheil Agency. Det er også Second Female og Jane Kønig hos Helt Coco.

Sist endret - 17 april 2018